5 клас

17.01 Бесіда "Конвенція про права дитини"

31.01 диспут "Цінність людини в її унікальності"

21.02 вих.год. з презентацією "Права і обов'язки дитини","Світова книга прав дитини"

28.02 Бесіда "Вчинок і наслідок"

06.03 диспут "Не шкодь собі"

/Files/images/28.gif

6 клас

Виховний захід на тему: «Не переступи межу. Адміністративна та кримінальна відповідальність неповнолітніх».

Мета:
  • профілактика злочинів та правопорушень серед неповнолітніх;
  • на прикладах з життя ознайомити учнів з кримінальною відповідальністю;
  • показати, які наслідки можуть мати звичайні пустощі;
  • обговорити з учнями проблему злочинності серед неповнолітніх;
  • пояснити учням особливості кримінальної відповідальності неповнолітніх;
  • формування навичок самостійного прийняття відповідального рішення і
критичного аналізу складних ситуацій;
  • виховання правової свідомості учнів.
ПЛАН.
1.Обговорення ситуації.
2.Бліц-турнір на тему” Ти і закон”.
Хід виховного заходу:
Класний керівник.
  • На екрані хмаринки слів, поключових словах визначіть тему виховної години)
  • «Шкала актуальності»Наскільки актуальною для кожного з вас є тема виховної години? Озвучте показник за 5-бальною шкалою: 0 — зовсім не важлива, ..., 5 — саме те, що необхідно знати (вміти, розуміти тощо) на найближчий час.
Право, закони супроводжують людину все її життя. З ними ми зустрічаємося дуже часто. Помилковою є думка, ніби сфера застосування права обмежується покаранням осіб, які вчинили різні правопорушення. Щоб уміло та правильно користуватися своїми правами і добре виконувати свої обов’язки, не порушуючи прав і законних інтересів інших, треба знати закони. Саме тому проводиться даний виховний захід на тему: «Не переступи межу. Адміністративна та кримінальна відповідальність неповнолітніх».
Як бачите в руках у мене дві нитки(нитки приклєні до дошки, одна пряма, інша звивиста і заплутана)
- З чим можна порівняти ці нитки?(з життям)
- Уявіть собі, що життя будь-якої Людини - це наша нитка, і будь-заворот і вузлик може призвести до тяжких наслідків.
Майстер в/н
- Хлопці, ви вступаєте в складний, але цікавий вік15-17років. Навколо багато спокус. І ви повинні вибрати правильний шлях! На злочинний шлях можна потрапити з різних причин - від банальної відсутність грошей, виховання і умов, до погоні за легкими грошима. Проте, незнання закону не звільняє від відповідальності, а умисне порушення призводить до тяжких наслідків.
- І сьогоднішня виховна година - це початок знайомства з законами, що визначають наше життя. І спробуємо в ході нашого круглог столу розібратися, де в повсякденному житті ми реалізуємо свої права, обов'язки і за що несемо відповідальність.
Класний керівник
Кожна людина має почуття, здібності, характер. Як же зробити, щоб такірізні, несхожі люди все ж таки жили із повагою одне до одного? Для цього існують правила, що визначаютьстосунки між людьми. Життя змусило людей установити багато різних правил, і ми повсякчас з нимимаємо справу.
Проблемне питання:
Підлітковий період – важкий? Допоможіть відповісти на це питання?(Орієнтовані відповіді учнів: підлітковий вік - мало не найактивніший період життя людини. Людина дорослішає, почуває приплив фізичних сил, здається, що він може все. Однак недолік життєвого досвіду, незнання законів, а часто і просто невміння себе контролювати призводять часом до сумних наслідків.).
Давайте з вами розглянемо деякі поняття. А в цьому нам допоможе заступник начальникаполіції … (або запрошений хтось із поліцейських).
-Хто ж вважається підлітком?
Кримінальне законодавство неповнолітніми визнає осіб, яким на час вчинення злочину виповнилося 14 років, але не виповнилося 18 років. Причому, вважається, що особа досягла певного віку не в день народження, а з наступних суток.
  • Що таке відповідальність?
Відповідальність-необхідність, обов'язок відповідати за свої дії, вчинки, бути відповідальним за них.
-Які є види відповідальності?
1)штраф;
2)громадські роботи;
3)виправні роботи;
4)арешт;
5)позбавлення волі на певний строк.
Класний керівник.
Нинішні неповнолітні - це наше майбутнє, і від того, яка роль буде надана цій проблемі в державі, безпосередньо залежить якість нашого майбутнього життя. На законодавчому рівні передбачена адміністративна відповідальність за правопорушення, вчинені неповнолітніми та кримінальна відповідальність - за злочини.
Що таке правопорушення і що називається злочином?
У законодавстві України злочин (кримінальне правопорушення) - передбачене кримінальнимзакономсуспільно-небезпечневиннекаранедіяння, вчинене суб'єктом злочину (ч. 1 ст. 11Кримінального кодексу України.)
Класний керівник: (Перегляд відеоролику)
Всім відомо, що красти, грабувати, ображати, битися -погано.І тим на менш кількість малолітніх злочинців зростає. Чому? Як ви думаєте?(Орієнтовані відповіді учнів: різке падіння рівня життя більшої частини населення; соціальна незахищеність; невпевненість у завтрашньому дні.).
  • Питання для розгляду: (може відповідати запрошений юрист)
  1. Яку юридичну відповідальність несе людина в 14 років?
Відповідь.У 14 років настає кримінальна відповідальність за вчинення ряду злочинів: вбивство, заподіяння тілесних ушкоджень, зґвалтування, погра­бування, розбій, крадіжку, злісне і особливо злісне хуліганство, розкрадання вогнепальної зброї, боєприпасів, наркотичних речовин, умисне вчинення дій, що можуть викликати аварію потягу, умисне знищення або пошкодження майна.
  1. Яка відповідальність настає в 15 років?
Відповідь.Майнова відповідальність за заподіяння майнової шкоди.
  1. Яка відповідальність настає в 16 років?Відповідь. Кримінальна за всі види злочинів.
  2. Яка відповідальність настає з 18 років?Відповідь.18 років — це повне цивільне повноліття, коли настає відповідальність за всіма законами.
  3. Що таке хуліганство?Відповідь.Це умисні дії, що грубо порушують громадський порядок і виражають неповагу до суспільства.
  4. Як карається законом хуліганство?
Відповідь.Позбавленням волі на строк до 1 року або виправними роботами на той же строк, або грошовим штрафом, а злісне хуліганство — позбавленням волі на строк від 1 до 5 років.
  1. У яких випадках за правопорушення неповнолітніх несуть відповідальність батьки (опікуни)?
  • Питання до учнів:
  1. Чи були ви коли-небудь свідками хуліганства?
Відповідає кожний учасник бесіди.
  1. Чи допускав хтось із вас хуліганські дії щодо інших людей?
Відповідає кожний учасник групи.
  1. Що для кожного з вас є найбільшим злочином?
Відповідає кожний учасник і обґрунтовує свою думку.
  1. Чому, на вашу думку, українське законодавство розмежовує відповідальність дорослих і неповнолітніх? Чи повинні, на ваш погляд, неповнолітні нести таку саму відповідальність, як і дорослі?
Класний керівник та майстер в/н:
  • Розв'язування життєвих ситуацій. Поведінка підлітків у разі затримання поліцією.Зараз ми розглянемо різні ситуації. А в оцінці даних ситуацій допоможе нам..
Ситуація 1.
Михайло заліз на склад і викрав кілька пачок цигарок, горілку та цукерки. Все вкрадене дав на зберігання Сергію.
Запитання.Яку б міру покарання визначили ви кожному з них?
Ситуація 2.
За столом сидять троє дівчат: Катя, Таня, Кароля. Вони обідають у кафе. Їм сподобалися гарні чашки. Дівчата вирішили вкрасти, двоє підійшли до офіціанта,щоб розрахуватися, а одна тим часом поклала їх у сумку.
Запитання.Який злочин вчинили дівчата?
Ситуація 3.
Хлопці в потязі розпивають спиртні напої.
Запитання.Який злочин вчинили хлопці?
Ситуація 4.
На зупинці хлопці та дівчата лускають насіння, сміття кидають на землю.
Запитання.Який злочин вчинили хлопці та дівчата?
Ситуація 5.
Двоє учнів групи вимагають гроші у одногрупника.
Запитання.Який злочин вчинили хлопці?
Ситуація 6.
Учні групи перед уроком фізкультури знаходилися в роздягальні. Після дзвінка всі пішли в спортивний зал, а Діма затримався і викрав мобільний телефон у свого одногрупника.
Запитання.Який злочин скоїв підліток? З якого віку настає відповідальність за це правопорушення?
Класний керівник:
Поговоримо про право і школу.
На уроках ви часто викладачам говорите: «Це моє право, або я маю право на…». Так, існує багато прав, які ви маєте знати і реалізовувати щодня.Але пам’ятай: твоє право не повинне порушувати права інших.
  1. В якому законодавчому документі України закріплено право на освіту?
Відповідь. В Конституції.
  1. А в яких документах викладено обов'язки учнів?
Відповідь.В «Законі про освіту», у Статуті школи, у Правилах для учнів.
  1. Які правопорушення найчастіше бувають у нашій школі?
Відповідає кожний учасник(запізнення на уроки, пропуски без поважних причин, грубі порушення навчальної дисципліни, використання мобільних телефонів під час уроків).
Майстер в/н зачитує:
  • за що може бути відрахований учень з освітнього закладу;
  • за які досягнення застосовуються форми морального та матеріального
заохочення учнів.
Використані сайти:

БЛІЦ-ТУРНІР «Ти і закон»(блискавична гра)(відповіді учнів оцінює поліцейський)I раундБ

  1. Яка особа вважається неповнолітньою? (14-18років)
  2. З якого віку наступає адміністративна відповідальність? (з 15 років)
  3. З якого віку наступає кримінальна відповідальність? (з 16 років)
  4. За що можуть покарати з 14 років? (умисне вбивство, умисне тілесне пошкодження, зґвалтування, крадіжка, розбій, хуліганство, вимагання, крадіжка транспорту)
  5. Що означає термін «умовновідрахований»?
  6. Що означає «знаходитись на виправному терміні»?
II раунд
Ситуації з життя. Визначити який злочин і яке покарання.
  1. Група учнів зрізала ялинку в парку. (Адміністративне, штраф)
  2. На зупинці виникла сутичка між хлопцями. Один погрожує побити і покалічити іншого. Почув міліціонер і забрав у відділок. (Хуліганство, адміністративне, штраф)
  3. Два неповнолітні проникли в гараж і викрали автомобіль. (Кримінальне, позбавлення волі, штраф)
  4. Неповнолітній відбирає гроші в іншого. (Кримінальне, позбавлення волі)
  5. Неповнолітній побив дитину. Наслідки: перелом руки, струс мозку. Підліток просить суд вибачити, на підставі того, що він знаходився в стані алкогольного сп’яніння і нічого не пам’ятає.
  6. Троє домовились пограбувати магазин. Один ламав двері, інший виносив, третій стояв на варті. Який злочин? Чи понесе відповідальність третій? (Так)).
Підсумок:
  • Питання для учнів:
  1. Наскільки правова освіченість є важливою для сучасної людини? Прокоментуйте свою відповідь.Ваш вік - «пересаджування коренів» - самовизначення. Час, коли у вас з'являються власні погляди і ставлення до світу, до людей, до справи, до подій; власні вимоги до себе і оточуючих. Тому кожен з вас - як витязь на роздоріжжі, що з'ясовує, куди йому йти.Великий педагог В. О. Сухомлинський говорив: «Сьогодні — діти, завтра — народ!» Звичайно, діти — майбутнє нашої держави, і від вашогофізичного розвитку, знань, вмінь за­лежатиме, якою буде наша Україна.Кожна людиназдатна зробити свій вибір в житті: йти чесним шляхом, заробляючи необхідні гроші, відмовляючи собі в багатьох задоволеннях і бажаннях, або вступити на шлях злочину у пошуках легкої наживи.
Тематика проведених заходів
  1. Заходи щодо пропагування сімейних цінностей, формування усвідомленої поведінки – 13(48%).
Теми:
«Сім’я – ключ до щастя»;
«Сім’я – це основа нашого життя! Вибір завжди за тобою!»;
«Бути батьками – почесно і відповідально» (Батьківські збори)
«Щаслива та дитина, в якої є родина»
«Усвідомлене батьківство – повноцінний розвиток дитини» (Батьківські збори) та ін.
  1. Заходи щодо підвищення рівня обізнаності, профілактики негативних явищ, формуванню навичок здорового способу життя – 5(18%).
Теми:
«Геть паління! Ми здорове покоління!»;
«Здоров’я – ресурс і результат благополуччя»;
«Здоров’я – криниця і сила краси» та ін.
  1. Заходи щодо підвищення рівня правової освіти населення, формування правової свідомості, попередження насильства в сім’ї, тощо – 6(23%).
Теми:
«Чи можуть бути права без обов’язків?»;
«Дитинство в Україні: права, гарантії, захист»;
«На захист сім’ї від насильства стоїть закон» ;
«Покарання в сімейному вихованні» та ін.
  1. Заходи щодо ознайомлення з чинним законодавством України «Про працю», вимогами сучасного ринку праці, оволодіння знаннями про працевлаштування – 3(11%).
Теми:
«Вибір професії – крок у доросле життя»;
«Професія як основа життєвого успіху».

Бесіда на тему

«Формування навичок здорового способу життя

в дітей та підлітків»
У народі кажуть «Або ви турбуєтесь про своє здоров’я, або воно потурбує вас». У сучасному суспільстві життя й здоров’я людини визначаються як найвищі людські цінності. Батьків і педагогів сьогодні надзвичайно хвилює питання допомогти дітям бути здоровими, сильними, витривалими. Адже, на жаль, несприятливі соціально-економічні умови сучасної України, важка екологічна ситуація, інформаційне перенасичення та інтенсифікація навчального процесу викликають тенденції до погіршення здоров’я дітей і підлітків.
Здоров’я цієї вікової групи особливо важливо, тому що, за оцінкою фахівців, приблизно 75% хвороб дорослих є наслідком умов життя в дитячі та юнацькі роки. Майже 90% дітей та підлітків мають відхилення в здоров’ї, а більше 50% - незадовільну фізичну підготовку. Україні необхідне покоління з високим рівнем освіченості, культури і здоров’я, здатне сприймати загальнолюдські цінності, творчо, продуктивно та довго діяти в будь-якій галузі соціальної практики.
Головне завдання дорослих полягає в тому, щоб сформувати в дітей та підлітків свідоме ставлення до власного здоров’я. Утвердження загальнолюдських цінностей, збереження здоров’я громадян України є винятково актуальною проблемою сьогодення.
З1991року в Україні набула чинності Конвенція ООН про права дитини. Виконання її умов, а також положень Концепції Державної програми «Здорова дитина» на2008-2017рр. вимагає від нашої держави, всього суспільства цілеспрямованих дій щодо створення сприятливих умов для життя дітей та підлітків, оскільки стан фізичного, психічного, соціального і духовного здоров’я підростаючого покоління є показником суспільного розвитку. Нажаль, серед молоді продовжують поширюватися такі негативні явища як наркоманія, зловживання алкоголем, паління, що відбуваються на фоні надмірного психоемоційного навантаження, безпечних статевих стосунків, нераціонального харчування, гіподинамії та інших складових нездорового способу життя. Залишається високим рівень захворювань, що передаються статевим шляхом. Соціально-небезпечною проблемою став СНІД (ВІЛ-інфекція): за темпами розвитку цієї епідемії Україна посідає одне з перших місць у світі. Переважна більшість ВІЛ-інфікованих наркоманів – особи віком від 15 до 30 років. Як бачимо, статистика невтішна.В Україні відзначається щорічне погіршення психічного здоров’я підлітків, насамперед, внаслідок вживання алкогольних напоїв, наркотичних та інших психотропних речовин. Кількість випускників шкіл, які є практично здоровими становить 5%-15%. За таких умов здоров’я школярів має стійку тенденцію до погіршення.
Саме тому особливо важливим у сучасному світі єстворення умов для зміцнення фізичного, психічного, соціального і духовного здоров’я, психологічного комфорту дітей та підлітків шляхом визнання пріоритету здорового способу життя як основного чинника збереження та зміцнення здоров’я, розуміння цінностей власного здоров’я.
Проблемою виховання здорового способу життя цікавилися ще з давніх часів. Такі філософи, як Дж. Локк, А. Сміт, К. Гельвецій та інші, говорили про вирішальну роль виховання здорового способу життя в розвитку людини і вважали, що останнє практично неможливе без першого.Великі філософи - мислителі стверджували, що сама людина головним чином повинна думати, дбати про своє здоров'я, про добробут і прагнути підтримати його. Від цього залежить людське щастя.
Психологи, учені-медики, педагоги намагалися вирішити проблему формування здорового способу життя у дітей. Вони розробили і залишили численні праці про збереження здоров'я і довголіття.
Чи не основною є мотивація на здоровий спосіб життя.
Критеріями формування мотивації на здоровий спосіб життя у дітей та підлітків є:
на рівні фізичного здоров’я: прагнення до фізичної досконалості, ставлення до власного здоров’я як до найвищої соціальної цінності, фізична розвиненість, загальна фізична працездатність, загартованість організму, дотримання раціонального режиму дня, виконання вимог особистої гігієни, правильне харчування;
на рівні психічного здоров’я: відповідність пізнавальної діяльності віку дітей, розвиненість довільних психічних процесів, наявність саморегуляції, адекватна самооцінка;
− на рівні духовного здоров’я: узгодженість загальнолюдських та національних морально-духовних цінностей, наявність позитивного ідеалу, працелюбність, відчуття прекрасного у житті, в природі, у мистецтві;
− на рівні соціального здоров’я: сформована громадянська відповідальність за наслідки нездорового способу життя, соціально орієнтована комунікативність, доброзичливість у ставленні до людини, здатність до самореалізації, саморегуляції, самовиховання.
Отже, мотивація на здоровий спосіб життя – це система ціннісних орієнтацій учнів, їх внутрішнього спонукання до збереження, відновлення і зміцнення особистого здоров’я.
Не менш важливими є форми роботи щодо формування здорового способу життя.
Навчити цінувати життя і здоров’я – одне із основних завдань навчального закладу сьогодення. Охорона здоров’я розпочинається з дієвої профілактики, орієнтації кожної особистості на ведення здорового способу життя.
Кожен навчальний предмет, весь навчально-виховний процес у своїй сукупності несуть значний потенціал, який необхідно використати в повній мірі за період навчання дитини для формування здорового способу життя, що включає такі складові:
Уроки фізичної культури формують переконання, що рухова активність це органічна потреба людини. Учні повинні знати про користь фізичних вправ для формування здорової особистості. Фізичні вправи позитивно впливають на працездатність, стимулюють ріст і розвиток усіх органів і систем організму. Систематичні заняття фізичними вправами підвищують працездатність серцевого м’яза, стійкість організму до дії чинників навколишнього середовища. Фізична робота є одним із фізіологічних засобів зняття емоційних напружень. Тому слід формувати в учнів уміння та навички, прищеплювати їм любов до занять фізичними вправами з урахуванням вікових особливостей.
Забезпечення харчуваннямперший ключ до здоров’я і доброго самопочуття, без яких важко досягнути максимальної працездатності.
Психопрофілактикауміння володіти своїми емоціями; виховання духовно, психічно, емоційно, соціально, інтелектуально здорової особистості; профілактика шкідливих звичок.
Фізкультхвилинки - включають комплекс різноманітних вправ, які сприяють підтримці працездатності учнів на уроках.
Здоров’я необхідно розглядати в широкому розумінні цього слова: здоров’я фізичне, психологічне, соціальне, духовне. Усі ці складові тісно пов’язані й саме в сукупності визначають стан дитини.
Соціальне здоров’я– це соціальні потреби та інтереси, етика родинних зв’язків, наслідки антисоціального ставлення до довкілля, соціальне забезпечення життєво важливих потреб, соціальна адаптація, здоров’я нації, шкідливий вплив наркотичних речовин, запобігання хворобам, що передаються статевим шляхом, формування потреби вести здоровий спосіб життя.
Не менш важливим є й виховний потенціал сім'ї у формуванні в дітей та підлітків здорового способу життя.
Протягом століть родина вносила вирішальний внесок у виховання та соціалізацію дітей, формування світогляду, ціннісних орієнтацій, становлення характеру людини, що росте, розвиток інтелектуальної, емоційної і вольової сфер особистості. Різні сім'ї здійснюють ці функції з тим чи іншим ступенем ефективності. Успіх цього процесу залежить від рівня виховного потенціалу сім'ї.
В якості показників, що дають можливість охарактеризувати виховний потенціал, виступають: цінності, що склалися в сім'ї, в тому числі орієнтації на сімейний спосіб життя, дозвілля, характер і зміст вільного часу, комунікативного (зовнішнього) і особистісного спілкування, потреби, інтереси, установки, мотиви виконання соціокультурних функцій та інші можливості "соціальної участі" сім'ї в справах суспільства і держави. Найважливішою умовою успішності реалізації виховного потенціалу сім'ї є зміст і характер внутрішньо сімейних відносин і, в першу чергу, ставлення до дитини.
Сім'я для дитини - це місце народження і основне середовище проживання. В сім'ї у нього близькі люди, які розуміють його і приймають таким, який він є - здоровий чи хворий, добрий чи не дуже, поступливий або колючий і зухвалий - там він свій.
Саме у родині дитина отримує ази знань про навколишній світ, а при високому культурному та освітньому потенціалі батьків, продовжує отримувати не тільки ази, але і саму культуру на все життя.
Родину зміцнюють загальні справи і турботи, будні, наповнені корисним змістом; спільне дозвілля і відпочинок. Діти особливо сприйнятливі до переконань, позитивної поведінки батька, матері, укладу життя сім'ї.
Особистий приклад батьків, спільні фізкультурні заняття, здоровий спосіб життя - головні складові успіху виховання дітей в сім'ї.
Відсутність шкідливих звичок – передумова соціально-позитивного і здорового способу життя.
Особливу шкоду здоров'ю дітей завдають тютюнокуріння, вживання алкогольних напоїв, наркотичних речовин, поширення інфекційних хвороб (ВІЛ/СНІД, туберкульоз та ін.).
Підліткам властиве групування. Найчастіше це вуличні компанії, які, як правило, нічим не займаються, головна їхфункція- розваги. Там частіше всього дотримуються правила: чинити «як всі». Саме таким компаніям притаманний ранній алкоголізм. Часто зустрічаються випадки отруєнь серед підлітків.
Тютюн, алкогольні напої та наркотики послаблюють імунну систему організму, зумовлюють численні захворювання.
Отже, здоровий спосіб життя є такою організацією життєдіяльності учня, що забезпечує оптимальний за даних умов рівень збереження й розвитку його фізичного, морального та психічного здоров’я.
Виховна година та відкритий урок на тему «Шкідливі звички»
Виховна година
Тема:«Шкідливі звички»
Мета:
– пропагувати здоровий спосіб життя; викликати в учнів негативне ставлення до вживання наркотиків, алкоголю та паління, які завдають великої шкоди здоров’ю людини;
– формувати вміння сприймати оцінку своїх вчинків іншими і наводити приклади такої оцінки;
– виховувати почуття відповідальності за свої вчинки, уміння самооцінювати їх;
– спонукати учнів до роздумів: вибір залежить від тебе самого.Девіз: «Людина є ніщо інше, як її вчинки».Гегель
Хід виховної години
І. Організаційна частинаII. Вступна частина
Питання для обговорення:
1. Алкоголізм, наркоманія, паління — це шкідливі звички чи хвороба?
2. На вашу думку, чи можна жити у своє задоволення, не порушуючи норм моралі?
Сьогодні ми поведемо нелегку розмову про підступних ворогів людства — тютюн, алкоголь, наркотики.. Ви, мабуть, не раз чули від дорослих про шкідливість паління і вживання спиртних напоїв. І я дуже добре розумію, що ви самі хочете розібратися в складних суперечностях життя, навчитися критично ставитися до людських слів і справ. Звідси й прагнення на власному досвіді перевірити правильність тверджень про шкідливість сигарети й чарки вина. Лише одна затяжка тютюновим димом і лише один ковток вина — спробую, мовляв, що буде… І ніхто над цим не задумується. А замислитися варто.
III. Основна частина
Для початку нам з вами потрібно з’ясувати: алкоголізм, наркоманія, паління — шкідливі звички чи хвороба?
1. НІКОТИН – ОДНА З НАЙНЕБЕЗПЕЧНІШИХ ОТРУТ РОСЛИННОГО ПОХОДЖЕННЯ
Проблема «шкідливих звичок» є найбільш актуальною у наші часи, а боротьба з ними це задача не тільки держави в цілому, а й кожної окремої людини. Паління – це розповсюджена звичка, яка веде до небезпечних порушень здоров’я, особливо у вас – дітей.
(Доповідь учня:
Кожні 10 секунд у світі помирає одна людина внаслідок вживання тютюну!
Найбільшої шкоди тютюн завдає підлітковому організму. Люди, які почали курити до 15 років, помирають від раку легень у 5 разів частіше, ніж ті, хто закурив після 25 років.Смертельною є доза від 50 до 100 мг нікотину. Саме така доза може потрапити в організм після викурювання 20 сигарет!)
Бути здоровою людиною це велике щастя. Навіщо псувати своє здоров’я, залежати від нікотину? Візьми на себе відповідальність за своє майбутнє! Кинути палити може кожен. Для цього слід поставити це за мету.
Пам’ятка для учня
1. Протягом кількох днів аналізуйте, коли і чому виникає бажання палити.
2. Під час паління задавайте собі питання: чи приносить це заняття мені задоволення зараз?
3. Призначте день відмови від цієї шкідливої звички.
4. Переконайте себе, що куріння шкідливе для вашого здоров’я.
5. Щодня зменшуйте кількість викурених цигарок.
6. Почніть займатись фізичними вправами.
7. У разі виникнення бажання закурити випийте склянку води, займіться цікавою справою тощо.
8. За день до призначеного дня відмови від паління викуріть удвічі більше цигарок, ніж звичайно. (Відбудеться перенасичення організму нікотином, і ви відчуєте шкідливу дію цигарок на організм). Кинути палити буде легше.
9. Пам’ятайте: якщо людина викурює в день лише 1 – 2 цигарки, вона вже скорочує своє життя на 4- 6 років.
10. Усвідомте: нікотин-отрута, яка повільно вбиває ваші таланти, молодість, працездатність!
2. РУЙНІВНА СИЛА АЛКОГОЛЮ НА ВСІ ОРГАНИ І СИСТЕМИ ЛЮДИНИАлкоголь негативно виливає не тільки на того, хто зловживає цією речовиною, а й на майбутнє покоління.
(Доповідь учня:
Дослідження вчених показали, що у підлітків алкоголізм, як важко виліковна, серйозна хвороба, виникає і розвивається у чотири рази швидше, ніж у дорослих. Деградація особистості також відбувається набагато швидше.
Алкоголіки живуть на 15 років менше, ніж люди, які не мають звички систематичного пияцтва!Концентрація алкоголю у крові більше 5% вважається смертельною для дорослої людини!)

Якщо людина знаходиться під виливом алкоголю протягом тривалого часу, біохімічні процеси мозку змінюються. Організм прагне підтримати процеси функціонування нервової системи. Тоді мозок не може працювати без підтримки і стимуляції алкоголем. І, як наслідок, у людини виникає алкогольна залежність.
Ви маєте усвідомити, що життя дарується нам Всесвітом. І ми самі повинні дбайливо ставитися до нього. А саме тому поважати і берегти свій організм. Привчайте себе до активного, здорового способу життя. Думайте про майбутнє, тому що кожна здорова дитина це майбутнє людства в цілому.
Пам’ятка для учня1. Не долучайтеся до вживання алкоголю.
2. Алкоголь не може цілком зняти нервові напруження, вивести з депресії – це тільки тимчасове запаморочення свідомості.
3. Якщо ви знаходитесь в компанії, де всі люди вважають нормою вживати алкоголь, пам’ятайте, що Ви особистість.
4. З дитячих років привчайте себе до спорту.
5. Майте силу волі відмовлятись від пропозиції товаришів щодо вживання спиртних напоїв.
6. Знайдіть собі корисні і цікаві заняття (танці, співи, музика, малювання).
7. Отримуйте задоволення від тверезого спілкування.
8. Відпочивайте під час свят, не вживаючи спиртних напоїв.
9. Заздалегідь загартовуйте і піклуйтеся про здоров’я свого організму, з дитячих років замислюйтесь над майбутнім.
10.Пам’ятайте: ви несете відповідальність за стан свого здоров’я, народження майбутніх дітей.
3. НАРКОМАНІЯ ХВОРОБА, ЩО ВІДБИРАЄ ЖИТТЯНаркоманія це хвороба, що виникає внаслідок вживання наркотичних речовин та призводить до глибокого руйнування організму і навіть смерті. Якщо наркоман не отримує наркотик тривалий час, у нього з’являється абстиненція - болісні відчуття, які не кожен витримує і може навіть померти.
(Доповідь учня:
Підлітки вживають наркотики у шість разів частіше, ніж люди інших вікових груп.За останні 10 років смертність від вживання наркотиків збільшилась у 12 разів, а серед підлітків у 42 рази!Середня тривалість життя наркоманів 4,5 роки після першої спроби!Наркоманія є джерелом поширення ВІЛ-інфекції.70% ін’єкційних наркоманів є носіями вірусів СНІДу!
Кількість злочинів, пов’язаних з наркотиками та сильнодіючими речовинами наркотичного походження за останні п’ять років збільшилась у шість разів.)
Наркоманія найтяжча хвороба, яка без сумніву веде до смерті. Залежність від наркотиків - емоційний стан, для якого характерно:
– непереборне бажання постійного прийому наркотику, мета придбати його будь-якою ціною;
– збільшення вживаної дози наркотичного засобу в залежності від потреби організму;
– психічна залежність (психологічна або емоційна) вживання наркотиків..
Пам’ятка для учняУсвідом, що ця хвороба має 4 етапи:
1. «Я не наркоман!» (перекладаємо: відмова від своєї залежності, яка для всіх, окрім пацієнта, є наявною).
2. «Я ненавиджу всіх» (перекладаємо: агресія на все навколо і на всіх навколо від розчарування у п. 1).
3. «У мене повна депресія і нудьга!..» (перекладаємо: депресія від усвідомлення розвитку свого шляху до цвинтаря).
4. «Так, я такий, але з цим треба щось робити…» (перекладаємо: усвідомлення своєї хвороби і пошук шляхів вилікування).
За будь-яких обставин необхідно відмовитись від спроби «скуштувати» наркотичні засоби. Бо навіть перші спроби можуть скінчитися звиканням до цих отруйних речовин. Ви повинні чітко собі усвідомити: наркоман це смертник, він обов’язково загине, якщо своєчасно не припинить вживати наркотики. І чим довший час вживаються наркотики, тим складніше стає виліковування.
Не треба приховувати свою хворобу. Навколо є багато людей, які готові допомогти вам: батьки, вчителі, лікарі, старші товариші. І якщо ви потрапили до лабіринту наркозалежності, знайте, що є люди, які здатні допомогти вам знайти дорогу до виходу з нього.
IV. Підбиття підсумківКожен учень повинен знати, що нікотин, алкоголь, наркотики це отрута, яка знищує людину, руйнуючи здоров’я, послаблюючи волю, позбавляючи людину життєвих і моральних цінностей.
Отже, ви дізналися про шкоду, якої зазнають організм і психіка від вживання тютюну, алкоголю та наркотиків. Поміркуйте над тим, що чекає вас в майбутньому, якщо ви будете курити, вживати спиртне або наркотичні речовини. Треба ставитись з повагою до свого організму та поважати здоров’я оточуючих, тому що шкідливі звички однієї людини негативно впливають на організм іншої. Пам’ятайте: здоров’я, справжня радість життя і щастя не сумісні з тютюном, наркотиками і спиртними напоями. Живіть здоровим життям! Дайте змогу вашим дітям і онукам народитись здоровими і щасливими!Перегляд фільму «Шкідливі звички серед підлітків». Посилання:

Година спілкування

Тема:Шкідливий вплив уживання алкоголю, наркотичних речовин, тютюнокуріння на організм людини
Мета:
Навчальна:сформувати знання учнів про руйнівні наслідки вживання алкоголю, наркотиків, тютюну, розкрити шкідливий вплив на психічний стан, поведінку людини та її здоров’я, визначити основні шляхи профілактики тютюнокуріння, наркоманії та алкоголізму;навчити проводити хімічний експеримент;
Розвивальна:створювати умови для розвитку логічного мислення учнів,розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, наводити приклади;
Виховна:виховувати дбайливе ставлення до свого життя та здоров’я,викликати в учнів негативне ставлення до куріння, алкоголю та нікотину, які завдають шкоди здоров'ю.
Обладнання:таблиці з біології «Внутрішня будова людини», слайди презентації «Дія наркотичних та токсичних речовин на організм людини», відеофільм «Шкідливі звички та їх профілактика», хімічний посуд для проведення дослідів.
Тип уроку:поглиблення і систематизація знань.
Вид уроку:дослідження.
Форми роботи на уроці:повідомлення, міні-диспут, демонстрація, експеримент.
Міжпредметні зв’язки:біологія, всесвітня історія, медицина, правознавство.
Епіграф уроку:
«Отрута, яка діє не одразу, не стає менше небезпечною»(слайд2)
ХІД УРОКУ.
І.Організаційний момент.
ІІ.Мотивація навчальної діяльності.
Шановні учні, на сьогоднішньому уроці ми поговоримо з вами про речовини, про які ви дуже часто чуєте з екранів телевізорів в рекламах, кожен день їх бачите на прилавках магазинів, це хімічні речовини, які відбирають у людей здоров’я, розум і навіть життя, калічать молоде покоління, спричинюють народження хворих дітей, розслаблюють волю, позбавляють людину різних цінностей життя, призводять до злочинності. Це алкоголь, тютюн і наркотики.(слайд 3)
Завданнямнашого уроку є дослідити ці хімічні речовини, виявити їх хімічний склад, дію на організм людини та наслідки для її здоров’я. Для цього всі учні групи були поділені на чотири групи: І група – історики,ІІ група – біологи, ІІІ група – медики і ІV група – хіміки. Всі групи отримали домашнє завдання знайти інформацію про ці хімічні речовини.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Видатний український лікар Микола Амосов, говорив: "Людина сама відповідає за своє здоров’я і тільки сама може його зберегти".(слайд 4 )
Для того, щоб зберегти здоров’я, бути успішним у житті, створити гарну сім’ю, потрібно не піддаватися впливу шкідливих звичок.
Одною з найпоширеніших із них є вживання алкоголю.(слайд 5)
Слово надається історикам.
Історик. Про шкідливу дію алкоголю було відомо з давніх - давен. Ще тоді почали з’являтися алкогольні напої (пиво, вино, напої з меду).Чисті спирти почали добувати в VI ст. Араби називали його "алькоголь", що означає "одурманюючий". Першу пляшку горілки виготовив араб Рачез в 860 році. Перегонка вина з метою одержати спирт різко посилила пияцтво.
З XVI ст. почалося масове завезення горілки й вина з-за кордону. За Івана IV і Бориса Годунова запроваджуються "Царьові кабаки", які давали багато грошей в державну скарбницю. На соціальне лихо алкоголь перетворився в епоху капіталізму. Виробництво спиртних напоїв із кустарного перетворилось на промислове, причому в великій кількості почали виготовляти дешеві напої з великим умістом алкоголю.
Вчитель.Дякуємо! Слово надається біологам.(слайд 6)
Біолог. Алкоголь – наркотична речовина, здатна викликати полегшення, розслаблення, приємне відчуття, так звану ейфорію. Саме тому він здобув увагу й дістав поширення в світі. Відомий учений Павлов довів, що алкоголь не має збуджувальної дії на нервову систему, а, навпаки, викликає гальмування кори великих півкуль. Спирти викликають денатурацію білкових молекул.Систематичне вживання алкоголю призводить до пришвидшення біологічного старіння. Тривалість життя алкоголіка в середньому на 15 років менша за середньостатистичну.
Діти, зачаті у нетверезому стані, і діти п'яниць народжуються із фізичними вадами, вони повільніше ростуть, у них спостерігається розумова відсталість.
Лікар. У людини, котра вживає алкоголь підвищується артеріальний тиск, посилюється серцебиття, виникає тремтіння рук, дратівливість,з’являються гнів, роздратування,страждає пам’ять, інтелект. До зазначених психічних розладів додаються соматичні хвороби – хвороби нирок, підшлункової залози, серця, головного мозку й периферичної нервової системи, найбільше страждає печінка.(Слайд 7)Так виглядає печінка алкоголіка та здорової людини. У алкоголіків розвиваються цироз та рак печінки, виразки шлунка або кишківника, «біла лихоманка».
Хімік. Спирт, пиво, вино – це розчини етилового спирту С2Н5ОН. Етанол для організму людини не чужорідний, невелика кількість його утворюється в самому організмі. Однак у разі вживання значної кількості етанолу його концентрація в крові підвищується. Молекули етанолу вступають у реакцію окиснення з ферментами, які містяться у клітинах печінки, розносяться кров’ю й уражають мозок та внутрішні органи.
У цьому можна переконатися, виконавши наступний дослід. Приготуємо розчин білка курячого яйця. Добавляємо потрохи горілки або спирту. Ми бачимо, що утворився білий осад, внаслідок зсідання білку. Мозок людини це майже стопроцентний білок, отже, дослід доводить, що алкоголь на молекулярному рівні негативно впливає на функції і структуру всіх органів і систем.(Слайд 8)Ось так виглядає мозок алкоголіка і людини яка не п’є.
Вчитель.В алкогольну залежність людина потрапляє поступово. Спочатку — кухоль пива, потім — склянка вина, далі — склянка горілки, а тоді і пляшки замало. Людина перетворюється на потенційного алкоголіка. (слайд 9)А це велика проблема як для самого алкоголіка, так і для його родини та суспільства.Як бачите, картина дуже сумна. Дуже важко лікувати алкоголізм. Краще запобігти привиканню організму до спиртних напоїв. Дітям ні в якому разі не можна вживати алкоголь. Склянка пива може вбити немовля. Мама, яка годує дитину грудьми й сама випиває, прирікає своє дитя на смерть. У народі з давніх-давен негативно ставились до пияцтва, кажучи:
— Річка починається з потічка, а пияцтво – з чарочки.(слайд 10)Вчитель.Ви не раз чули застереження: "Куріння шкідливе для здоров’я". Але чому ж паління так поширене у сучасному світі? Як ви вважаєте навіщо люди палять? (Очікувані відповіді:причини паліннянайрізноманітніші - ствердження свого "Я", вплив друзів, знайомих, рідних, реклами, прагнення здаватися дорослим або сподобатися комусь.)
Ми живемо у складному світі, який постійно випробовує нас на міцність. Здорова, сильна духом людина розуміє, що життя — це боротьба, і по-філософському ставиться до тимчасових труднощів. Емоційно слаба і духовно незріла людина панікує перед проблемами, відчуває тривогу, невпевненість, а тютюн, як і алкоголь, і наркотики, є універсальними протекторами: залежно від потреби розслабляють або стимулюють нервову систему, підвищують судинний тонус, дають почуття задоволення, причому без будь-якого напруження, без вольової боротьби, без цілеспрямованої, тривалої праці над собою і своїм життям. Здорова, сильна духовно та інтелектуальна людина одержує задоволення від життя через серце, мозок, через боротьбу і перемоги. Вона не потребує ніякої хімічної «радості».
Ще зі школи нам відомо, що тютюн привіз Колумб після відкриття Америки. Звертаємося до наших істориків так це чи ні?
Історик.Справді, тютюн родом з Америки. І хоча на старовинних китайських вазах трапляються малюнки із зображенням курців, проте, до колумбового відкриття, тютюну в Старому Світі не знали. Коли Колумб вступив на землю відкритого ним континенту, в числі подарунків, місцеве населення піднесли їм сушене листя рослини «петум». Після другого походу Колумба насіння тютюну було завезене до Іспанії. Потім воно потрапило до сусідніх європейських країн і в період великих географічних відкриттів його завезли морськими і сухопутними шляхами практично у всі куточки Земної кулі.
Біолог.(Слайд 11)Тютюн — це однорічна рослина пасльонових, висушене листя якої подрібнюють і використовують для куріння. До складу листя тютюну входить нікотин, вуглеводи, органічні кислоти, смоли та ефірні олії. Основна особливість тютюну — вміст нікотину, однієї з найсильніших рослинних отрут. Дуже чутливі до нікотину птахи, риби, земноводні. Якщо затятому курцеві поставити медичну п'явку, то вона дуже швидко відпадає й гине в судомах, бо всмоктує кров із вмістом нікотину.Лікар.(Слайд 12)Першою від тютюнопаління страждає зубна емаль, на ній з’являються мікротріщини та руйнуються зуби. Нікотин завдає великої шкоди нервовій системі й мозку, знижується обсяг пам’яті, здатність до навчання. Від куріння в людини прискорюється пульс і підвищується тиск, пошкоджується слизова оболонка губ, язика, гортані, порушується нормальне дихання, втрата апетиту, біль у шлунку, хронічні гастрити, звуження кровоносних судин, хвороби серця. У паліїв удвічі більша небезпека стати імпотентами або батьками неповноцінної чи хворобливої дитини.Тютюн — причина 95% випадків захворювання на рак легенів.(Слайд 13)– так виглядають легені курців. Ті, що багато курять, хворіють на рак легенів у 15—30 разів частіше, ніж некурці
Хімік.(Слайд 14)В тютюновому димі знаходиться біля 200 отруйних речовин. Під час паління ці речовини попадають до дихальної системи людини. Найбільш небезпечними є нікотин, амоніак, синильна кислота, сірководень, чадний газ, піридинові основи (канцерогени), радіоактивні елементи, бензопирен.
Демонстрація досліду про наявність шкідливих речовин в сигаретному димі. Закріпимо сигарету в лапці штатива і через скляну та гумові трубки під’єднаємо до неї з боку фільтра шприц. Підпалимо сигарету й почнемо повільно наповнювати шприц газами, утвореними при горінні тютюну. Від’єднаємо наповнений димом шприц й випустимо дим в колбу з дистильованою водою декілька разів. Після струшування колби вода набуває жовто-коричневого кольору, зумовленого різними продуктами тютюнопаління.
Вчитель.Куріння завдає великої шкоди не тільки тим, хто курить, а й тим, хто знаходиться поруч, особливо маленьким дітям. На території нашої країни вживання тютюну регулюється Законом України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення», за невиконання положень закону з порушників стягується штраф.
Вчитель.(Слайд 15)Однією з найстрашніших загроз для нашої молоді та й для всього людства є наркоманія — чума XX століття, яка поширюється з космічною швидкістю на планеті.Наркоманія (від грец. narke — заціпеніння і mania — безумство, захоплення) — хвороба, що характеризується непереборним потягом до наркотиків, які викликають у малих дозах ейфорію — стан піднесеного настрою, безтурботність, задоволення, а у великих дозах — заціпеніння, наркотичний сон, а далі — смерть.(Слайд 16)Наркотики називають «білою смертю» - вони руйнують не тільки здоров’я, але й психіку людини. Небезпечним є будь-який наркотик, навіть його одноразова спроба. При повторенні непомітно, але неминуче з’являється звичка. А все — від незнання, неусвідомлення наслідків цього потворного явища.
Історик..Наркоманія відома ще з давніх часів. Наприклад, у поемі «Одіссея» Гомера головний герой змушений рятувати свою команду, одурманену запахом квітки лотоса, у давньоіндійських книгах згадується таємниче Сома — це назва «божественного гриба» — мухомора. Стародавні звичаї вживання наркотиків збереглися в Східній Азії й арабських країнах. У Європі наркоманія поширилась після Другої світової війни. У 60-ті роки з появою руху хіпі почалося поширення наркотичної сировини в США.Біолог.(Слайд 17)Так, наркотичні речовини відомі людям із прадавніх часів, але якщо раніше їх вживали як знеболювальні рослинні субстанції, то зараз синтезовано наркотичні речовини, яких у природі ніколи не було й наркотична дія їх набагато сильніша. Наркотики поділяють на природні (кофеїн, кокаїн, опіум, морфін, героїн, марихуана,гашиш) та синтетичні (амфетаміни, барбітурати, метадон, крек, екстазі, LSD-25). Наркотичні речовини діють на центральну нервову систему, змінюючи хімічним шляхом хід психічних процесів, емоцій.(Слайд 18)Поряд з терміном «наркоманія» вживають термін «токсикоманія». Токсикоманія – це зловживання деякими лікарськими препаратами й продуктами побутової хімії, які за умови передозування викликають токсичну дію на психіку людини.
Хімік. З хімічної точки зору, природні наркотики належать до класу алкалоїдів. Це гетероциклічні нітрогеновмісні, фізіологічно активні органічні сполуки переважно рослинного походження з основними властивостями.
Морфін та його похідна героїн (діацетилморфін) є у складі опіуму разом з іншими алкалоїдами. Їх виділяють із маку опіумного. Морфін має основні та слабокислі властивості, кристалізується з однією молекулою води.
Шкідливу дію наркотиків можливо продемонструвати на дії звичайної кави, яка містить у своєму складі кофеїн – слабкий наркотик. Одному з учнів вимірюємо тиск та пульс до вживання кави та через п’ять хвилин після (тиск та пульс значно підвищуються).
Лікар.(Слайд 19)Наслідки вживання морфіну, або героїну: ураження мозку й печінки, розумова деградація, виникнення постійної залежності (якщо не приймати через кожні 8-12 годин, настає «ламка»), у разі передозування – смерть.Виникає щоденна, щогодинна потреба організму в отруті. Людина втрачає апетит, розвивається авітаміноз, зменшується опір організму різним хворобам, виникають зміни в психіці. Людина втрачає людську подобу, стає фізично й духовно калікою, організм старіє, шкіра висихає, береться зморшками, людина худне, виснажується та помирає, не доживши часом і до 30 років. Наркомани є найбільшою групою ризику захворювання на СНІД.
Вчитель.(Слайд 20)Жахливо те, що серед наркотично залежних переважна більшість – це молоді люди. Лікування наркоманії часто не має успіху, бо для позитивного результату необхідна активна позиція самого хворого, що в дійсності буває не завжди.Майже у всіх містах України при звичайних поліклініках є наркологічні відділення, де надають медичну та психологічну допомогу анонімно і безкоштовно, що, безсумнівно, приваблює пацієнтів, які вирішили припинити вживати наркотики.
Наркотики калічать організм людини, особливо молодої, роблять її інвалідом, призводять до злочинності, самогубства.
Наркоманам властиво шукати собі подібних. Вони можуть групуватися у своєрідні клуби зі своїми лідерами та своїми статутами, швидко тягнуть у своє болото новачків, дають пробувати зловити кайф безкоштовно кілька разів, а потім примушують діставати зілля, а це штовхає молодь на злочини, адже наркотики коштують дорого.
Боротьба з наркоманією ведеться на законодавчому рівні. Майже у усіх країнах передбачені жорсткі кримінальні санкції за виробництво і поширення наркотичних речовин.
(Слайд 21)Сьогодні ми ще раз згадали про шкідливість, якої зазнають організм, психіка від вживання тютюну, алкоголю та наркотиків. І подумайте про те, що чекає на вас в майбутньому, якщо ви будете курити, пити спиртне і вживати наркотичні речовини. Запам’ятайте! Шкідливих звичок легше набути, ніж потім позбутися. Набуваючи шкідливих звичок, ти власними руками руйнуєш своє здоров’я!
(Слайд 22)У важкі хвилини згадайте слова англійського філософа Томаса Пена: «У людства є три вороги, які забирають більше життів і приносять більше лиха, ніж усі війни разом узяті. Це алкоголізм, тютюнокуріння та наркоманія.»
Пам'ятайте: здоров'я, справжня радість життя і щастя не сумісні з тютюном, наркотиками і спиртними напоями.
ІV. Закріплення нового матеріалу.
На закріплення сьогоднішнього уроку виконаємо тест. Вам потрібно дати відповідь : «Так чи ні»
Проведення тесту «Міф чи факт»
  1. Алкоголь – стимулятор, він підбадьорює.
  2. Залежність від наркотиків – це тільки настрій.
  3. Хоча відомо, що на підпитку керувати автомобілем небезпечно, можна сідати за кермо після вживання наркотиків.
  4. Систематичне вживання навіть невеликої кількості спиртних напоїв призводить до алкоголізму.
  5. Якщо ви хочете сісти за кермо після випивки, вам допоможуть протверезитися чашка міцної кави або холодний душ.
  6. Тютюн – це наркотик.
  7. Людям веселіше, коли вони на підпитку.
  8. При пасивному палінні людина одержує втричі більше одноокису вуглецю (чадного газу), ніж сам палій.
  9. Уживання алкоголю та наркотиків вагітною жінкою негативно впливає на її майбутню дитину.
  10. Узимку порція алкоголю зігріє вас.
Демонстрація відеофільму «Шкідливі звички, їх небезпека та профілактика».
V. Підведення підсумку.
Викладач.Наш урок було проведено в нетрадиційній формі дослідження та прес-конференції. На уроці було порушено серйозні та важливі питання. Зробіть для себе правильні висновки.
VІ. (Слайд 23) Домашнє завдання.Повторити опрацьований матеріал.Підготувати повідомлення про шкідливий вплив вживання тютюну, алкоголю та наркотиків.За бажанням підготувати презентацію на тему «Спирт і підліток»,«Нікотин та здоров’я»; «Наркотична отрута».
VІІ. Оголошення та аргументація оцінок.
ПАМ’ЯТКИ ДЛЯ ШКОЛЯРА
Прості правила довголіття допоможуть зберегти молодість, а разом з нею і інтерес до життя.
«Як зберегти і покращити своє здоров’я»
ПАМ’ЯТКА 1
Заповідь 1 : не переїдати
Дієтологи кажуть, що за столу потрібно виходити з легким відчуттям голоду і радять харчуватися невеликими порціями, але часто. Основний упор необхідно робити на свіжі фрукти та овочі, рибу і нежирні сорти м'яса. Така їжа нормалізує вагу та контролює апетит.
Заповідь 2 : стежити за харчуванням
Від раціону людини багато в чому залежить його самопочуття. Меню має відповідати віку : до 30 років важливо робити упор на джерела білка ( нежирне м'ясо, птиця, риба, горіхи, бобові ). Після 40 вибирати продукти, що містять бета -каротин (морква, петрушка, шпинат, спаржа, брокколі, абрикоси ), - він допоможе підтримати імунітет. У 50 років основна мета - підтримати міцність кісток і суглобів, а це означає - розумно робити ставку на продукти, що містять кальцій.
Заповідь 3 : полюбити працю
Робота займає левову частку в житті людини. Незадоволення у професійній сфері запускає процес передчасного старіння клітин мозку і знижує його активність.
Заповідь 4 : навчитися радіти
Вчені довели, що ендорфіни - " гормони радості" - найприємніші ліки від багатьох недуг. Любов і ніжність - найкращі засоби проти старіння. Коли людина закохана, в його організмі виробляється той самий " гормон щастя", що сприяє зміцненню імунної системи і поліпшенню мозкової діяльності.
Заповідь 5 : мати власну думку
Психологи рекомендують бути твердіше і завжди мати на все власну точку зору. Хто усвідомлено живе, значно рідше впадає в депресію і буває пригніченим, ніж той, хто лише пасивно пливе за течією.
Заповідь 6 : більше рухатися
Рух - життя! Навіть короткочасна фізична активність допомагає вивільнити соматотропин - гормон росту, необхідний для гарного обміну речовин. На жаль, вироблення соматотропіну помітно скорочується вже після 30 років. Ось чому люди, в чиєму житті фітнес займає не останнє місце, набагато повільніше старіють.
Заповідь 7 : дотримуватися температурного режиму
Вечірнє провітрювання кімнати - важлива частина підготовки до сну. Чисте повітря сприяє кращому засипанню і глибшому відпочинку. Крім того, температура в спальні не повинна перевищувати17-18° C. Вчені довели, що сон в прохолодному приміщенні допомагає організму краще проводити відновлювальні роботи, а людині - довше залишатися молодим.
Заповідь 8 : більше бувати на свіжому повітрі
Після 25 років обмінні процеси сповільнюються в середньому на 10 % за кожні наступні 10 років. Враховуючи, що метаболізм відбувається в кожній з 100 трильйонів клітин організму, подібні зміни неодмінно позначаються на всьому організмі. Щоб підтримувати швидкість обмінних реакцій і довше залишатися молодим, людині потрібно більше перебувати на свіжому повітрі, адже кисень активізує спалювання жирових клітин і покращує кровотік. У результаті м'язи, зв'язки і шкіра довше залишаються еластичними і рухливими, а значить, і молодими.
Заповідь 9 : вивільняти негативну енергію
Психологи радять навчитися " випускати пару ". Не слід завжди придушувати почуття гніву. Той, хто постійно корить самого себе, замість того, щоб розповісти, що його засмучує, хто постійно сперечається з людьми, більш схильний до захворювань. Підходяща спортивна секція, наприклад, боротьба, теніс або будь-який інший активний вид спорту стануть відмінною підмогою. Такий підхід допоможе виплеснути накопичилися негативні емоції і вивільнити позитивну енергію.
Заповідь 10 : стимулювати мозкову активність
Доведено, що з віком мозкова активність знижується. Однак також підтверджено науково, що мозок здатний самоомолоджуватися! Для цього його потрібно тренувати, щоб уберегти від дистрофії, як і будь-який інший орган. Але як? Виконувати незвичні дії - писати лівою рукою, читати слова задом наперед, розгадувати кросворди і вирішувати інтелектуальні завдання. Від швидкості реакцій мозку залежить не тільки його активність, а й молодість всього організму в цілому.
ПАМ’ЯТКА 2
НІХТО не хоче хворіти. Адже хвороба— це, як мінімум, клопоти й витрати. Ви не тільки погано почуваєтесь, але й не можете працювати або вчитись, заробляти гроші чи дбати про свою сім’ю. Можливо, комусь навіть треба за вами доглядати, авам— платити чималі гроші за медикаменти й лікування.
Недарма кажуть: профілактика краща за лікування. Хоча деяких хвороб не уникнути, ви можете багато зробити для того, щоб сповільнити розвиток захворювання чи взагалі йому запобігти. Розгляньмо п’ять порад, котрі допомагають поліпшити здоров’я.
1. ДОТРИМУЙТЕСЬ ПРАВИЛ ГІГІЄНИ
За словами фахівців клініки Мейо, «один знайефективніших способів уникнути хвороб ізапобігти їх поширенню»— це мити руки. Дуже легко підхопити застуду чи грип, якщо просто потерти ніс або очі руками, на яких є збудники цих хвороб. Тож найкращий захист від інфекції— це регулярне миття рук. Дотримання правил гігієни може також запобігти серйознішим недугам, як-от пневмонії та хворобам, що супроводжуються діареєю. Через ці захворювання усвіті щороку помирає понад два мільйони дітей увіці до п’яти років. Миючи руки, можна запобігти поширенню навіть смертельної лихоманки Ебола.
У деяких випадках, щоб не захворіти іне заразити інших, мити руки вкрай важливо. Ось коли це слід робити:
  • Після користування туалетом.
  • Після того як ви поміняли дитині пелюшки або допомогли їй сходити втуалет.
  • До іпісля обробки рани чи порізу.
  • До іпісля контакту зхворим.
  • Перед тим як готувати, подавати на стіл та споживати їжу.
  • Після чхання, кашляння та сякання носа.
  • Після контакту зтваринами чи їхнім послідом.
  • Після контакту зі сміттям.
  • Переконайтесь утому, що ви миєте руки належно. Як показують дослідження, багато людей після користування громадським туалетом не миють рук або миють їх неправильно. Як треба мити руки?
  • Намочіть руки учистій проточній воді та намильте їх.
  • Потріть руки, щоб утворилася мильна піна. Не забудьте помити нігті, великі пальці, тильні боки рук та ділянки між пальцями.
  • Тріть руки принаймні 20секунд.
  • Сполосніть руки вчистій проточній воді.
  • Витріть руки чистим рушником або паперовою серветкою.
  • Ці заходи, хоча й прості, можуть відвернути хворобу ізберегти життя.
2. КОРИСТУЙТЕСЬ ЧИСТОЮ ВОДОЮ
Для жителів деяких країн забезпечити сім’ю чистою водою— це щоденне нелегке завдання. Проте зцією проблемою можна зіткнутисябудь-де,якщо джерело питної води забрудниться внаслідок повені, шторму, прориву водопроводу чи зінших причин. Якщо споживати воду, яка походить із забрудненого джерела або яку неналежно зберігали, то можна заразитися паразитами, атакож холерою, тифом, гепатитом, інфекціями, що викликають небезпечну для життя діарею, тощо. Підраховано, що питна вода неналежної якості щороку спричиняє 1,7мільярдавипадків захворювань, які супроводжуються діареєю.
Найчастіше люди заражаються холерою, коли споживають воду чи їжу, забруднену фекаліями інфікованих осіб. Як захищати себе від зараження через брудну воду, зокрема відразу після стихійного лиха?
Подбайте, щоб уся питна вода, якою ви користуєтесь,— у тому числі вода для миття продуктів іпосуду, приготування їжі, виготовлення льоду та чищення зубів,— походила збезпечного джерела. Це може бути належно очищена вода зводопроводу або вода впляшках від надійного виробника.
Якщо існує хоч якась імовірність того, що водопровідна вода забруднена, кип’ятіть її перед використанням або знезаражуйте хімічним способом.
Використовуючи хімічні засоби, як-от таблетки для очищення води або хлоровмісні препарати, чітко дотримуйтесь інструкцій виробника.
Користуйтеся фільтрами для очищення води, якщо вони доступні іякщо увас є на це кошти.
Якщо вам недоступні спеціальні засоби для очищення води, додавайте до неї побутовий відбілювач зрозрахунку двікраплі на літр, добре перемішуйте іперед використанням давайте відстоятися 30хвилин.
Очищену воду завжди зберігайте вчистих закритих ємностях, аби вберегти її від повторного забруднення.
Подбайте про чистоту всіх посудин, якими ви набираєте воду, наприклад ківшиків.
Ємності зводою беріть чистими руками. Не занурюйте руки або пальці уводу, яку використовуєте для пиття.
3. СЛІДКУЙТЕ ЗА ТИМ, ЩО ЇСТЕ
Хороше здоров’я неможливе без здорового ізбалансованого харчування. Поміркуйте, чи не варто вам обмежити споживання солі, жирів іцукру та зменшити порції їжі. Урізноманітніть свій раціон івключіть унього фрукти та овочі. Купуйте крупи, пластівці, хліб та макарони, виготовлені зцільного зерна. Вони містять більше поживних речовин та клітковини, ніж продукти зі шліфованого зерна. Якщо говорити про білки, споживайте невеликі порції нежирного м’яса. Намагайтесь кілька разів на тиждень їсти рибу. Удеяких країнах можна також знайти продукти рослинного походження, багаті на білки.
Якщо споживати надто багато цукру ітвердих жирів, то можна набрати зайвої ваги. Щоб цього не сталося, пийте воду замість солодких напоїв. Замініть калорійні десерти фруктами. Обмежте споживання твердих жирів, яких багато уковбасі, м’ясі, маслі, сирі, тортах та печиві. Коли готуєте їжу, замість твердих жирів використовуйте олії, які є більш корисними.
Високий вміст солі у їжі може піднімати кров’яний тиск до небезпечного рівня, адже сіль містить натрій. Якщо увас проблеми зтиском, то, купуючи продукти, перевіряйте вміст натрію (його вказують на упаковці). Щоб додати страві смаку, замініть сіль іншими спеціями.
Окрім того,щови їсте, важливе іте,скількиви їсте. Не їжте після того, як ви відчули ситість.
Велику загрозу для здоров’я становлять харчові отруєння. Будь-яка їжа може стати отрутою, якщо її неправильно готувати або зберігати. За даними ВООЗ, щороку мільйони людей захворюють через споживання небезпечних харчових продуктів. Убільшості випадків хвороба минає без серйозних наслідків, але для декого отруєння закінчується смертю. Як звести до мінімуму ризик отруєння?
Ретельно мийте овочі перед приготуванням, адже їх можуть вирощувати на землі, удобреній гноєм.
Перш ніж щось готувати, мийте гарячою водою змилом руки, посуд, робочі поверхні, кухонні дошки та інше приладдя.
Аби уникнути передачі інфекції, ніколи не кладіть їжу на поверхню чи тарілку, на яких перед тим лежали сирі яйця, м’ясо чи риба. Спочатку помийте цю поверхню або тарілку.
Готуйте їжу при належній температурі. Їжу, котра швидко псується, якнайскоріше ставте ухолодильник, якщо не плануєте споживати її найближчим часом.
Викидайте харчі, які швидко псуються, якщо вони стояли більше двох годин при кімнатній температурі або більше години при температурі понад 32градуси за Цельсієм.
4. БУДЬТЕ ФІЗИЧНО АКТИВНИМИ
Щоб добре почуватись, усім нам, незалежно від віку, слід бути фізично активними. Сьогодні багато людей мало рухається. Чому фізичні вправи такі важливі? Фізична активність допоможе вам:
  • Мати хороший сон.
  • Зберігати рухливість.
  • Не втрачати міцності кісток та м’язів.
  • Схуднути або підтримувати нормальну вагу.
  • Зменшити ймовірність депресії.
  • Знизити ризик передчасної смерті.
Якщож ви ведетемалорухливийспосіб життя, то увас збільшується ризик:
  • Серцевих хвороб.
  • Діабету другого типу.
  • Високого кров’яного тиску.
  • Високого рівня холестерину.
  • Інсульту.
Перш ніж зайнятись якимсь видом фізичної активності, візьміть до уваги свій вік та стан здоров’я. Не завадилоб порадитись злікарем. На думку багатьох фахівців, діти іпідлітки повинні займатись помірними чи інтенсивними вправами принаймні 60хвилин щодня. Дорослим слід щотижня займатись дві зполовиною години помірними вправами абож 75хвилин інтенсивними вправами.
Оберітьзаняття, котре приносить вам задоволення. Це може бути баскетбол, теніс, футбол, швидка ходьба, їзда на велосипеді, садівництво, рубання дров, плавання, веслування, біг чи будь-яке інше аеробне навантаження. Як визначити, які вправи є помірними, аякі— інтенсивними? Зазвичай під час виконання помірних вправ людина пітніє, апід час виконання інтенсивних вправ їй важко вести розмову.
5. ДОБРЕ ВИСИПЛЯЙТЕСЬ
Потреба усні врізних людейнеоднакова. Більшість новонароджених сплять 16—18 годин на день; діти, які починають ходити,— близько 14годин, адошкільнята— коло 11—12. Діти молодшого шкільного віку потребують принаймні 10годин сну, підлітки— приблизно 9—10 годин, адорослі— від 7до 8годин.
Не варто нехтувати належним нічним відпочинком. Фахівці кажуть, що повноцінний сон важливий для:
  • Росту ірозвитку дітей та підлітків.
  • Здатності вчитися ізапам’ятовувати нову інформацію.
  • Належного гормонального балансу, який впливає на обмін речовин івагу.
  • Здоров’я серцево-судинної системи.
  • Запобігання хворобам.
  • Брак сну вважається одним зчинників, які призводять до ожиріння, депресії, хвороб серця, діабету інещасних випадків. Зогляду на це булоб мудроприділяти сну достатньо часу.
А як вам бути, коли бачите, що увас проблеми зі сном?
  • Старайтесь лягати спати івставати утой самий час.
  • Подбайте, щоб увашій спальні було тихо, темно й затишно. Уній не має бути ані надто гаряче, ані надто холодно.
  • Коли ви уліжку, не дивіться телевізор іне користуйтесь електронними пристроями.
  • Подбайте, щоб ваше ліжко було максимально зручним.
  • Не споживайте перед сном калорійної їжі, кофеїну та алкоголю.
  • Якщо ви дотримуєтесь усіх цих порад, але й далі страждаєте від безсоння чи маєте інші розлади сну, як-от надмірну сонливість удень чи проблеми здиханням під час сну, то варто звернутись до досвідченого спеціаліста.
Використані сайти:



/Files/images/28.gif

7 клас

Профілактична бесіда з учнями

«Ми протикуріння! Ми здоровепокоління»

Здоровий спосібжиття - невід'ємначастинаіснування у сучасномусвіті. Люди все більшеібільшеусвідомлюютьважливістьзбереженнясвогоздоров'я. У наш час тютюнопалінняявляєтьсянайпоширенішоюшкідливоюзвичкою. За данимиВсесвітньоїорганізаціїохорониздоров'я 90% смертей від раку легенів, 75% - відхронічногобронхітуі 25% - відішемічноїхворобисерцяобумовленіпалінням.

Здоров'япідростаючогопоколіннявизначає в майбутньомуздоров'явсієїнації. Профілактикакуріння у підлітківможе реально збільшити на кількароківтривалістьжиття, запобігтивиникненню хвороб серцяісудин, бронхівілегенів, а такожбезлічісупутніхзахворювань. Саме тому фахівцеміз районного центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молодібуло проведено профілактичнубесідузучнями на тему«Ми протикуріння !ми здоровепокоління!».

Сьогоднітютюнопаління стало однієюзнайбільшпоширенихшкідливихпобутовихзвичок у світі. Особливустурбованістьвикликаєпоширенняданоїзвички у дитячому та молодіжномусередовищі. У поведінцімолодихкурцівдомінуєемоційний, а не раціональний момент. На них більшедіє приклад, ніждокази. Щоб бути моднимиісучасними, дітипоступововтягуються в цейпроцес. Молодікурціпродовжуютькурити без розуміння того, що за цедоводиться розплачуватисьсвоїмздоров’ям.

Очевидно, щоуспіхборотьбизтютюнопаліннямзалежитьвідособистого прикладу того, хтовиховує молодь та відоточуючогосередовища, в якомубільше часу перебуває Ваша дитина. Потрібнопам’ятати: здоров’я, радістьжиттяіщастя — в наших руках!

Профілактична бесіда з учнями

«Ми проти куріння! Ми здорове покоління»

Здоровий спосібжиття - невід'ємначастинаіснування у сучасномусвіті. Люди все більшеібільшеусвідомлюютьважливістьзбереженнясвогоздоров'я. У наш час тютюнопалінняявляєтьсянайпоширенішоюшкідливоюзвичкою. За данимиВсесвітньоїорганізаціїохорониздоров'я 90% смертей від раку легенів, 75% - відхронічногобронхітуі 25% - відішемічноїхворобисерцяобумовленіпалінням.

Здоров'япідростаючогопоколіннявизначає в майбутньомуздоров'явсієїнації. Профілактикакуріння у підлітківможе реально збільшити на кількароківтривалістьжиття, запобігтивиникненню хвороб серцяісудин, бронхівілегенів, а такожбезлічісупутніхзахворювань. Саме тому фахівцеміз районного центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молодібуло проведено профілактичнубесідузучнями на тему«Ми протикуріння !ми здоровепокоління!».

Сьогоднітютюнопаління стало однієюзнайбільшпоширенихшкідливихпобутовихзвичок у світі. Особливустурбованістьвикликаєпоширенняданоїзвички у дитячому та молодіжномусередовищі. У поведінцімолодихкурцівдомінуєемоційний, а не раціональний момент. На них більшедіє приклад, ніждокази. Щоб бути моднимиісучасними, дітипоступововтягуються в цейпроцес. Молодікурціпродовжуютькурити без розуміння того, що за цедоводиться розплачуватисьсвоїмздоров’ям.

Очевидно, щоуспіхборотьбизтютюнопаліннямзалежитьвідособистого прикладу того, хтовиховує молодь та відоточуючогосередовища, в якомубільше часу перебуває Ваша дитина. Потрібнопам’ятати: здоров’я, радістьжиттяіщастя — в наших руках!

8 клас



/Files/images/28.gif

9 клас

Кiлькiсть переглядiв: 114

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.